
Mi van fölöttünk?
Nagy közösségi terek tetőszerkezete az ókortól napjainkig
Mi van fölöttünk?
A színházak, stadionok lefedésének megalkotása
az építőmesterek (mérnökök), statikusok (tartószerkezeti tervezők) nagy kihívása ősidőktől. A lefedés közbenső alátámasztás nélkül az adott kor építőanyagai tulajdonságainak alapos ismeretét kívánta meg. Az építőnek olyan időtálló, esztétikus szerkezetet kell alkalmaznia, amely a benntartózkodókat megvédi a környezeti hatásoktól.
Dr. Dalmy Dénes, Szántó László
Az építmények lefedő szerkezete a teljes épület fontos eleme, egyben dísze is. Az alábbiakban a nagy terek jellegzetes lefedéseit követjük végig az ókortól napjainkig. A lefedések fesztávolsága az alkalmazott építőanyagok hatékonyságával folyamatosan növekedett, miközben a tetők anyagfelhasználása (önsúlya) tetemesen csökkent. Nagy terek lefedésére az ókorban annak jellegzetes építőanyagát, a követ használták, valamint égetett agyagtéglát és kismértékben római cementet. A korabeli építőmesterek ezeknek az anyagoknak a tulajdonságaihoz alkalmazkodva találták fel a boltíveket, a boltozatokat és a kupolákat.
Ezek a szerkezeti formák egészen a vas, acél, vasbeton építőipari alkalmazásáig, vagyis a XIX. századig a térlefedések, a templomok meghatározó szerkezetei voltak. A térlefedéseknél a segédanyagok állványok, zsaluzatok minimális alkalmazására törekedtek az építési költségek csökkentése miatt is.
Bemutatjuk a kteszifoni (Irak) boltozatot, mely egy speciális építési eljárással téglából épült, egy földzömre ráfalazott téglaívre rádöntött téglaív sorozatából pártus királyi fogadóteremnek épült Krisztus előtt 110-ben, fesztávja 25 m, ma is áll egy darabja (1. kép).
A kupolák őse a római Pantheon (2. kép), Krisztus után 111-ben építették újjá, a kupola belső átmérője 43 m. A kupolát római betonból, úsztatott kővel építették, vagyis hidraulikus kötésű építőanyagból, a mai beton őséből. Az alkalmazott kövek térfogatsúlya a kupola magasságával csökkent az önsúly csökkentése érdekében.
A középkorban hiába a nagyszerű építőmesterek, e két alapformát, a boltozatot és a gömbkupolát legfeljebb csak fejleszteni, könnyíteni tudták; hiányzott egy új, nagyobb teljesítményű építőanyag.
A XIX. század elején a vas- és acélipar ugrásszerűen fejlődött, és a XIX. század közepén elkezdődött a tömeges acélszerkezet-gyártás. A XIX. század végén megjelent a vasbeton, és az acélszerkezetekkel együtt az építőipar tömeges felhasználója lett mindkét építőanyagnak.
Acélszerkezetű térlefedések a XIX. században
Az öntöttvas, a kovácsoltvas iparszerű alkalmazása csodálatos, nagy fesztávolságú csarnok- és állomásépületekkel ajándékozott meg bennünket (3. és 4. kép).
Vasbeton csarnok-
és héjszerkezetek
A vasbeton iparszerű felhasználása, az előregyártás, a feszítés a vasbeton szerkezetként való alkalmazását nagymértékben elősegítette. A csarnokszerkezetek tervezése az új építéstechnológiák bevezetésével az 1950-es években felgyorsult.
Külön fejezetet érdemelnek a héjszerkezetek. Menyhárd, Csonka, Szmodits, Bölcskei, Kollár, Dulácska, Füzy számtalan héj tetőszerkezetet terveztek, melyekre ma is büszkék vagyunk.
A Budapest kelenföldi autóbusz-kocsiszín (ma ipari műemlék) 84 méteres nyílással 1941-ben épült dr. Menyhárd István tervei szerint (5. kép).
Nagy fesztávú felületszerkezetek napjainkban
Napjainkban egyre-másra épülnek sportcélú, illetve konferenciákat, hangversenyeket kiszolgáló fedett létesítmények. Ezeknél feltétel a zárt és fűthető tér, gyors építés, alacsony építési költség. Az ókori építmények fesztávolságánál tíz-, hússzor nagyobb fesztávolságú terek lefedésére van szükség. Ez könnyebb tetőszerkezettel, nagyobb szilárdságú anyagokkal, az ezekhez alkalmazkodó új szerkezeti kialakításokkal, építési technológiákkal valósítható meg.
Acélszerkezetek
Két fő csoportjuk van:
a)
Általában négyszög alakban elrendezett, egyenes tengelyű rudakból vagy ívekből
álló felületszerkezet. Ilyen például a lágymányosi Info Park Tüskecsarnoka,
amelynél a változó ívmagasságú ívek a csarnok hossz- és keresztirányú
tengelyeivel párhuzamosan helyezkednek el (6. kép).
b)
Térrácsszerkezetek
1. Egysíkú, a kívánt felületalakra rövid, egyenes acélrudakból csomópontokba illesztett háromszög vagy rombusz alakú elemekből alakítják ki. Ilyen például a Soroksári úti Bálna (7. kép).
2. Kétövű térrácsszerkezetek sík vagy görbült felületek képzésére.
Az egymással párhuzamosan elhelyezkedő sík vagy görbült felületre illeszkedő acél rácsrudak csomópontjait a térben futó ferde rácsrudak kötik össze.
Az acélszerkezetű térrácsok építését a tervezői és gyártási folyamatok automatizálása, ezek közvetlen összekapcsolása nagymértékben megkönnyíti.
Kábelszerkezetek
A kábeltetők fajtái:
a)
Függő kábelszerkezetek
A többnyire már meglévő fedés bővítésekor keletkező többletterhet a létesítmény
kerületén elhelyezett pilonokra ferde kábelekkel függesztik fel (8. kép).
b)
Egyrétegű feszítőkábel tető középen, nyitással, egyidejű emeléssel – "Big Lift"
A létesítmény kerületén elhelyezett nyomott koszorúgerendákhoz húzzák fel a
tetőt, mely radiálisan elhelyezett kábelekből és a középső nyílás kerületén
lévő nagy átmérőjű kábelből áll. A középső kábel feszítését a radiális kábelek
egyidejű meghúzásával érik el (9. kép).
c)
Kettős kábelrácsok
Kábelrácsnak nevezzük azt a teherhordó kettős, egy függőleges síkban futó
kábelpárt, melyet rácsrudak kötnek össze. Az egyik kábel a tető terheit hordja,
a másik a tartókábelt stabilizálja. A kábelrácsszerkezetek kétfajta szerkezeti
elrendezéssel épülhetnek:
– a kábelrácsok radiálisan helyezkednek el,
– a kábelrácsok a létesítmény tengelyével (tengelyeivel) párhuzamosan vannak kiépítve.
A tetőszerkezet alapjai a létesítmény középpontjába összefutó, radiálisan elrendezett kábelrácsok, melyek a létesítmény kerületén elhelyezett, körbefutó nyomott gyűrűhöz, koszorúhoz és a középpontban elhelyezett húzott gyűrűhöz csatlakoznak. A kábelrácsok rendkívül nagy stabilitást biztosítanak a teljes szerkezetnek.
A kettős kábelrácsok kialakítására három példát mutatunk be (Freyssinet tervezéssel és kivitelezéssel):
1) A minszki aréna (10. kép) 120 m átmérőjű kör alakú aréna. A sugárirányú kábelrácsai az aréna közepén, a tetősíkban elhelyezkedő dobhoz csatlakoznak. Az alsó, 27 pászmás teherhordó kábelek a dob alsó peremére, a felső stabilizáló 7 pászmás kábelek a dob felső peremére vannak lehorgonyozva. A kábelpár távolságtartását a kábelokra rögzített csövek biztosítják.
2) Újdelhi aréna lefedése (11. kép)
A stadion 130 m-es nyílásra épült. Az alsó főteherviselő kábelek 25 pászmából készültek, a felső, stabilizáló kábelek 13-13 pászmát tartalmaznak. A felső, felülről domború vezetésű kábelek a tetőhéjalást hordják. A stadion elliptikus alaprajzú. A halhas alakú kábelrács tartószerkezetek egymásra merőlegesen, az ellipszis tengelyeivel párhuzamosan épültek. A kábeleket összefogó távtartók csőszelvényből készültek. A kábeleket a létesítmény peremén elhelyezett vasbeton szekrénybe horgonyozták be. A kábelek a négyzethálós elrendezés miatt különböznek.
3) BC Place Stadion (12. kép)
A világ egyik legnagyobb, utólag lefedett stadionja, az ellipszis alakú stadion nagyobb tengelyhossza 230 m. A függőtetőt a létesítmény kerületén elhelyezett ferde acélpilonokon átvetett függőkábelekre függesztették. A függőkábelek a létesítmény közepén kialakított központi magba kötnek be. A tető héjalását az alsó stabilizáló kábelekre rögzítették.
A
kábeltetők szerkezeti tervezési
szempontjai
Egy létesítmény leginkább kifejező része a tetőszerkezet, amely különösen meghatározó látvány egy olyan nagy tömegű épületnél, mint amilyen egy stadion. A stadionok építésekor az építészek közbenső alátámasztás nélküli térlefedésekre törekszenek, ezt a célt legjobban kábelek alkalmazásával (13. kép), kábeltetőkkel lehet elérni.
A kábeltetők fő teherviselő elemei a nagy szilárdságú acélból készített kábelek, melyek könnyű héjalást hordanak. A szerkezettervezők törekszenek az ilyen típusú tetőszerkezetek könnyítésére, így a tetőszerkezet önsúlya helyett a szél-, a hóteher, a felület rezgése lett kiemelt teher.
A szerkezet számítása hagyományos szerkezeti és anyagmodellek feltételezésével már nem lehetséges, figyelemmel kell lenni a meteorológia terhek okozta nagy alakváltozásokra, a másodrendű hatásra. A szokatlan hatásokra felkészületlen szerkezettervezőket meglepetés érheti a számítási eszközök és tudományos felkészültség hiánya miatt. Ezeknek tudhatók be a 80-as évektől ismerté vált tetőszerkezet-leszakadások. Megelőzésükre az építész és a tartószerkezeti tervező szoros együttműködésére van szükség, és törekedni kell a bevált tetőformák és építési technológiák alkalmazására.
Alábbi szempontokat, mindig be kell tartani felületszerkezet tervezésénél:
– a teljes tartószerkezet teherbírásának és állékonyságának biztonságos kielégítése,
– időálló szerkezet, beleértve a vízelvezetés, vízhatlanság, hó és kondenzációs lecsapódás elvezetését,
– külső hőmérsékleti hatások csökkentése, napsugárzás elleni védelem, hőtartás,
– tűzállóság, tűzvédelem.
Alábbi szempontokat tanácsos figyelembe venni:
– hózugok, hófelhalmozódások elkerülése, figyelemmel az uralkodó szélirányra, ezért a létesítmény helyének kijelölése a tervezés megkezdése előtt elkerülhetetlen;
– a széltehereloszlás meghatározásához a nagy felületek mentén az egyszerű szabványalkalmazások nem elégségesek. Újszerű felületeknél, újszerű környezet esetén meg kell gondolni a szélcsatorna-kísérletet;
– szélteher okozta dinamikus hatás, rezgések figyelembevétele;
– a feszített kábelek időfüggő hosszváltozásának figyelembevétele a felület alakjára;
– a lokális és globális szerkezeti stabilitásvesztés elkerülése;
– nemlineáris geometria és anyagmodellek figyelembevétele;
– megbízhatóság, biztonság megállapítása az új tartószerkezeti anyagokra;
– a peremív összeomlásának megakadályozására a mellékszerkezeti elemek biztonsági ellenőrzése (egyenbiztonság);
– a részletes és általános tervek egyöntetűségének ellenőrzése, független tervellenőrzés;
– a tetőszerkezet és az alépítmény együttdolgozásának ellenőrzése.